Individuele begeleiding

 

 

Voor een leerkracht is het niet altijd mogelijk om een leerling met (ernstige) rekenproblemen de tijd en aandacht te geven die het nodig heeft. Uit ervaring weet ik dat individuele begeleiding echt helpt. 

 

Iedereen telt mee!
Wanneer een kind het rekenen op school niet kan volgen, verdwijnt het plezier. In de begeleiding die ik bied, sluit ik aan bij wat het kind al kan. Vervolgens gaan we in kleine stapjes steeds een beetje verder. Dit kan zijn door te oefenen maar ook door het leren gebruiken van hulpmiddelen. De begeleiding is voor ieder kind anders, maatwerk dus. Door te zorgen voor succeservaringen, krijg een kind weer meer plezier in rekenen. Wanneer de rekenvaardigheden en het rekenplezier vergroten, zal het kind het gevoel hebben weer mee te tellen.

 

Wat is er mogelijk
Ik bied kinderen met rekenproblemen en/of dyscalculie individuele begeleiding thuis of op school. Voor alle vormen van begeleiding geldt dat deze het beste werkt wanneer dit in samenwerking gaat met de school van uw kind. Maar u of de school kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om de school hier niet bij te betrekken. Ik maak voor ieder kind een begeleidingsplan, dit plan wordt besproken met het kind, de ouders en zo mogelijk met de leerkracht.

 

Begeleiding bij rekenproblemen of rekenachterstand
Door middel van een rekentoets, een diagnostisch rekengesprek en eventuele toetsgegevens van school bepaal ik een beginsituatie. Hierdoor wordt duidelijk wat al wel beheerst wordt en voor welke rekenonderdelen er extra hulp en uitleg nodig is. Naar aanleiding van deze gegevens stel ik een begeleidingsplan op. Eén maal per week kom ik bij de leerling om met hem/haar te rekenen. In overleg met de leerkracht kan dit tijdens of na schooltijd op de school, maar het kan ook buiten de schooltijden bij de leerling thuis. Met behulp van oefenen, rekenspelletjes en huiswerk wordt er heel gericht gewerkt aan de beheersing van de rekenvaardigheden. Na ongeveer 10 sessies wordt de vooruitgang van uw kind geëvalueerd en volgt er een advies over eventuele verdere begeleiding. Wanneer er signalen zijn die wijzen op de mogelijkheid van dyscalculie, kan ik een screeningstoets dyscalculie afnemen. Als hieruit blijkt dat uw kind een verhoogd risico heeft op dyscalculie, dan zal ik u aanraden om uw kind door een gespecialiseerde orthopedagoog of psycholoog te laten onderzoeken op dyscalculie.